Cum vrea Facebook să pună la treabă WhatsApp pentru a face bani: Zuckerberg are planuri mari

de: Ciprian Ioana
10 12. 2020
Sursa foto: Alamy, GETTY IMAGES/Bloomberg

WhatsApp e parte din familia Facebook, dar nu produce mai nimic în momentul de față. Așa că Mark Zuckerberg a decis să schimbe strategia.

La finalul lui noiembrie, Facebook anunța că a scos din buzunar 1 miliard de dolari pentru a cumpăra un startup pe nume Kustomer. E vorba de o companie fondată în urmă cu 5 ani, o platformă software de management de tip CRM (relații cu clienții), folosită în procesele de marketing din companii.

E un startup de care puțină lume a auzit. Și totuși Zuckerberg a văzut ceva acolo și a decis să o cumpere. Chiar dacă e a treia mare achiziție din portofoliul Facebook, chiar mai mult decât a plătit pentru Instagram în 2012, anunțul a trecut aproape neobservat. Inclusiv oficialii anti-trust, mereu cu ochii pe astfel de achiziții, au părut că nu vor să-și bată capul prea tare.

Dar această achiziție, la pachet cu alte mișcări ale Facebook din ultimii ani, înseamnă că Zuckerberg pregătește ceva.

Zuckerberg are planuri mari

Strategia lui Zuckerberg duce cam într-o singură direcție, așa cum e normal la acest nivel: trebuie să facă bani, să producă profit cu orice are în portofoliu. Și de WhatsApp, aplicație pe care a plătit în 2014 nu mai puțin de 19 miliarde de dolari, nu prea s-a interesat prea tare până acum, după cum remarcă Bloomberg.

WhatsApp nu-i atât de mare precum Instagram sau compania-mamă, dar are câteva piețe unde bate orice altceva – ca de exemplu India. Are acolo peste 400 de milioane de utilizatori unici lunar, iar asta reprezintă un potențial uriaș de business. Ceea ce șeful Facebook vrea e să facă e să transforme această bază uriașă de utilizatori într-un motor de afaceri profitabil: adică să ofere companiilor ocazia să-și vândă bunurile și serviciile prin intermediul aplicației de mesagerie.

Utilizatori WhatsApp (albastru) și Facebook (negru) – sursa: Bloomberg

Aplicația WhatsApp, pusă la treabă

Pentru Facebook, o companie cu 99% din venituri provenind din reclame, WhatsApp reprezintă o șansă pentru a-și diversifica business-ul și pentru a se asigura că aceasta nu pălește în fața altora și nu e dată uitării de utilizatori.

Pe scurt, Zuckerberg vrea să pună WhatsApp la treabă și are un plan simplu: compania merge pe ideea că Facebook poate controla relația dintre branduri și consumatori – reclame pe FB și Instagram, spre exemplu – iar vânzarea propriu-zisă să fie făcută prin WhatsApp, sub o formă sau alta.

Ideea a apărut acum câțiva ani, prin 2016, și de atunci Zuckerberg tot cochetează cu ea. Printre ideile vehiculate de-a lungul timpului s-a numărat și aceea ca utilizatorii să primească diverse mesaje din partea companiilor, mesaje plătite de aceste branduri. Numai că șefii companiei-mamă n-au fost de acord și au vrut ceva mai mult de atât la vremea respectivă. Mai ales că ar fi putut pierde utilizatori din cauza mesajelor de tip advertising, cu diverse campanii sau promoții.

În cele din urmă, cei care au propus asemenea idei sau s-au opus celor sugerate de Zuckerberg au plecat din compania. Acum, la șefia WhatsApp se află Will Cathcart, un om de încredere al fondatorului Facebook, după cum scrie presa americană. Iar acesta fix asta vrea pentru aplicație: focus pe comerț și business, nu pe reclame targetate. Mai ales că asta face Messenger din 2017 încoace și nu a fost un foarte mare câștig.

Acum, se pare că ideea de a le permite companiilor să trimită mesaje contra-cost către potențial clienți nu mai pare o idee așa de rea. Și e, culmea, împrumutată de la foștii șefi ai aplicației.

WhatsApp testează mai multe modele de business pe cea mai mare piață a sa, cea din India. Dacă lucrurile vor da rezultate acolo, atunci e clar că modelul câștigător va ajunge în toate colțurile lumii, unde aplicația e prezentă.

Asta dacă nu cumva autoritățile americane vor pune bețe în roate gigantului Facebook, așa cum doresc.

Facebook, presată să vândă Instagram și WhatsApp

În tot acest timp în care Zuckerberg creionează strategii pentru WhatsApp, autoritățile americane se ocupă cu totul altceva. Comisia Federală pentru Comerţ a Statelor Unite și mai multe state federale au dat Facebook în judecată. Acuzațiile sunt deja știute pe de rost: încălcarea legislaţie în domeniul concurenţei.

Cu alte cuvinte, Facebook e prea mare și i se cere să mai vândă din business-urile din portofoliu și nu pe oricare, pe cele mari – ca Instagram şi WhatsApp. E deja al doilea proces major intentat de autorităţile americane unei companii mari din sectorul tehnologiei, după cel împotriva Google, lansat în octombrie.

FTC a anunţat într-un comunicat că va solicita un ordin care ”ar putea, între altele, să ceară vânzarea unor active, între care Instagram şi WhatsApp”. În plângerea sa, coaliţia formată din 46 de state, Washington D.C. şi Guam, a solicitat, de asemenea, ca achiziţia Instagram şi WhatsApp de către Facebook să fie considerată ilegală.

”Timp de aproape un deceniu, Facebook şi-a folosit puterea dominantă şi monopolul pentru a zdrobi rivalii mai mici, pentru a elimina concurenţa, totul în detrimentul utilizatorilor obişnuiţi”, a declarat procurorul general din New York, Letitia James.

Este Facebook (prea) mare în acest moment? Răspunsul ar fi că este. A încălcat niște legi concurențiale? Pe unele, cel puțin, da, după cum spun experții. Deocamdată, însă, gigantul pare de neatins.

Zuckerberg nu numai că dă senzația că nu poate fi dărâmat, dar se și extinde de la an la an. Faptul că vrea să scoată bani din WhatsApp e doar una dintre strategiile care arată că gigantul creat de el stă bine pe picioare. Nu face doar joc de glezne, aleargă de-a binelea.